تعمیر مادربرد لپ تاپ

در بخش تعمیر مادربرد لپ تاپ قصد داریم تا راهکارهای کاربردی جهت عیب‌یابی، شناسائی و رفع مشکلات مادربرد لپ‌تاپ توسط کاربر ارائه دهیم.

مادربرد لپ‌تاپ به عنوان برد اصلی و بستر ارتباطی CPU با قطعاتی مانند رم، هارد و سایر قطعات داخلی است. واضح است که خرابی مادربرد لپ تاپ قطعا باعث از کارافتادن دستگاه خواهد شد.

تعمیر مادربرد لپ تاپ از چند جهت حائز اهمیت است. این اهمیت ما را ملزم به در نظر گرفتن اولویت در رفع ایراد مادربرد و تسریع در تعمیر آن می‌نماید.

  1.  مادربرد لپ تاپ، برد اصلی دستگاه محسوب می شود. خرابی مادربرد، کارکرد کل قطعات لپ‌تاپ را مختل می‌کند. خرابی مادربرد را نمی‌توانیم مانند برخی قطعات مثل باطری یا درایو نادیده گرفته و استفاده از لپ‌تاپ را ادامه دهیم.
  2. در مواردی مانند آب‌خوردگی لپ‌تاپ، مرور زمان و تاخیر در تعمیر مادربرد باعث پیچیده‌تر شدن پروسه تعمیر خواهد شد. تاخیر در تعمیر مادربرد باعث تخریب لایه‌های مادربرد یا آسیب به المان‌های برد خواهد شد. تا جائیکه ممکن است تعمیر مادربرد دیگر امکانپذیر نباشد و مجبور به تعویض مادربرد شویم.
  3. مادربرد لپ‌تاپ، گران قیمت‌ترین قطعه لپ‌تاپ محسوب می‌شود. در صورتیکه امکان تعمیر آن وجود داشته باشد باعث کاهش چشم‌گیر هزینه تا چندین برابر نسبت به تعویض مادربرد خواهد شد.
تعمیر مادربرد لپ تاپ

شش راهکار برای پیشگیری از خرابی مادربرد لپ‌تاپ

در بسیاری از موارد، خرابی مادربرد، از کنترل کاربر خارج بوده و ارتباطی با نحوه استفاده ندارد. به عنوان مثال، از این موارد می‌توان به استهلاک قطعات یا نوسان ولتاژ اشاره نمود.

به جز موارد یاد شده، کاربر می‌تواند در برخی موارد در پیشگری از خرابی مادربرد موثر باشد. در ادامه تعدادی از این موارد و راهکارهای متناسب آن ارائه شده است:

در صورت ریختن مایعات بر روی لپ تاپ، بلافاصله شارژر و باتری را جدا کرده تا دستگاه خاموش شود. سپس بایستی لپ تاپ باز شود و مادربرد با اسپری و موادی نظیر تینر شستشو گردد.

حتی اگر پس از ریختن مایعات روی لپ تاپ، دستگاه روشن بشود، همچنان لازم است مادربرد لپ تاپ باز شده و شستشو شود.

این امر به این دلیل است که مایعات، دارای املاح و مواد معدنی هستند. مایعات به مرور زمان روی برد ایجاد رسوب نموده یا به اصطلاح برد سولفاته می‌شود.

این رسوبات می‌توانند بصورت رسانا عمل کرده و باعث اتصالی و حتی خوردگی روی برد گردند. تاکید می‌شود که گرفتن سشوار روی لپ تاپ یا اقداماتی از این قبیل قادر به حل مشکل نیست.

در این موارد چاره اندیشی غیر اصولی باعث صدمه به دستگاه و در نهایت هزینه بیشتر خواهد شد.

حتما در بازه های زمانی ۱ تا ۳ سال بسته به محیطی که لپ تاپ در آن قرار دارد برای سرویس فن و سیستم خنک کننده لپ تاپ اقدام گردد تا از آسیب هایی که متوجه چیپ گرافیک لپ تاپ خواهد شد جلوگیری شود.

هر گونه نوسان ایجاد شده از منبع ولتاژ، شارژر یا باتری، می تواند باعث خرابی مادربرد گردد. به این منظور همواره توصیه بر این بوده است که از شارژر و باتری مطمئن برای لپ تاپ استفاده نموده و از تعمیر شارژر های خراب یا استفاده از شارژر های غیر اصلی اجتناب گردد.

بروزرسانی نسخه بایوس لپ تاپ بایستی با دقت بسیار و تجربه کافی انجام شود و با نصب درایورهای دیگر ویندوز تفاوت بسیار دارد. هر گونه اختلالی که در حین بروزرسانی بایوس لپ تاپ بوجود آید ممکن است به خاموشی دستگاه و نهایتا تعمیر مادربرد بیانجامد.

اتصال تجهیزات جانبی غیر استاندارد و یا خراب، به پورت USB لپ‌تاپ می‌تواند باعث خرابی مدارهای مادربرد شود. به عنوان مثال استفاده از بلندگوها یا آمپلی فایرهای نامتناسب برای انتقال صدای لپ‌تاپ می‌تواند باعث خرابی مادربرد شود. همچنین ویدئو پروژکتورهای نامتناسب که برای انتقال تصویر به کار روند نیز نتیجه مشابهی خواهند داشت.

هنگام تعویض هارد یا رم لپ‌تاپ بایستی دقت کافی داشته باشیم تا آسیبی به مادربرد وارد نشود.
حوادثی که ممکن است به دلیل‌ عدم آشنائی کاربر باعث خرابی مادربرد شود عبارتند از:
آسیب رساندن به شیار رم یا سوکت هارد هنگام تعویض قطعه به دلیل‌ عدم آشنائی کاربر.
اتصال لپ تاپ به برق یا باطری در هنگام تعویض قطعه و بروز اتصالی در مدارهای مادربرد.

تعمیر مادربرد لپ تاپ – شش نشانه خرابی مادربرد

برخی نشانه‌ها هستند که احتمال بالای خرابی مادربرد را تائید می‌کنند. برخی از این نشانه‌ها ممکن است حتی با استشمام بوی سوختگی یا مشاهده دود نیز همراه باشد. در صورت مشاهده این نشانه‌ها بایستی در اسرع وقت به مراکز مجاز تعمیرات مادربرد لپ‌تاپ مراجعه گردد:

  1. بعد از اتصال شارژر به لپ‌تاپ و فشردن کلید پاور، هیچ نوری از نشانگرهای نورانی و LED لپ‌تاپ ساطع نشود. به عبارت دیگر هیچ علائم حیاتی از لپ‌تاپ مشاهده نمی‌شود.
  2.  برخی از برندهای لپ‌تاپ مانند لپ‌تاپ دل یا لپ‌تاپ سونی وایو، یک نشانگر نورانی روی شارژر خود دارند. این نشانگر نورانی نشاندهنده اتصال شارژر به برق است. اگر شارژر به لپ تاپ متصل گردید و بلافاصله نور نشانگر شارژر خاموش شد، نشان از اتصالی مادربرد دارد.
  3.  بعد از اتصال شارژر، نشانگر شارژ باطری روشن می‌شود ولی با فشردن کلید پاور، تغییری مشاهده نشده و دستگاه روشن نمی‌شود.
  4.  با فشردن کلید پاور، لپ‌تاپ روشن می‌شود ولی تصویر روی LCD لپ‌تاپ وجود ندارد و یا بهم ریخته است.
  5.  لپ‌تاپ روشن می‌شود و تصویر هم داریم ولی لپ‌تاپ قادر به شارژ باطری نیست.
  6.  دستگاه روشن می‌شود و تصویر هم داریم ولی در هنگام استفاده از ویندوز به دفعات خطای صفحه آبی مشاهده می‌شود. این خطا می‌تواند مربوط به درایورهای ویندوز یا خرابی برخی قطعات دیگر باشد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر می‌توانیم کدی که شکل x۰۰۰۰۰۰ در صفحه آبی آمده است را در گوگل جستجو کنیم.
تعمیر مادربرد لپ تاپ
تعمیر مادربرد لپ تاپ

تعویض مادربرد لپ‌تاپ

کارشناس تعمیرات ابتدا شرایط مادربرد را بررسی نموده و المان‌های برد را تست می‌کند. ممکن است تعمیرکار با توجه به نوع خرابی، به جای تعمیر مادربرد به ناچار تصمیم به تعویض آن بگیرد.

مشتریان گرامی می‌توانند برای تهیه یا استعلام موجودی و دریافت قیمت روز مادربرد، با بخش فروش شرکت تماس بگیرند. برای استعلام موجودی مادربرد کافی است تا شماره مادربرد مورد نظر را ارائه نموده و یا برند و مدل دستگاه را بدانید.

در صورت نیاز حتما از خدمات مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید. مشتریان گرامی می‌توانند با توجه به گارانتی ارائه شده و با اطمینان از سلامت قطعات، نسبت به خرید اقدام کنند.

گاهی اوقات چند نوع از مادربرد شما در بازار وجود دارد. بطور مثال مادربرد اصلی شما دارای چیپ گرافیک مجزا بوده که خراب شده و بایستی تعویض گردد. این انتخاب وجود دارد که مادربرد جدید بصورت بدون چیپ گرافیک نیز خریداری شود یا دقیقا مثل مادربرد قبلی تهیه کنید. البته هر کدام از این انتخاب ها مزایا و معایب خود را دارند.

با توجه به نوع استفاده کاربر از لپ تاپ می‌توان در این مورد تصمیم گیری کرد.

پیشنهاد می شود حتما در این موارد از مشاوره رایگان کارشناسان تعمیرات لپ تاپ ما در تلیا سرویس استفاده کنید.